Firemní kultura
Třinecké železárny se staly za dobu více než 180 let své existence dominantní společností v regionu, která svým působením ovlivňuje blízké okolí s asi 100 000 obyvateli. Ke klíčovým prvkům, které se prolínají celou její historií, bezesporu patří důraz kladený na um lidí, přenášený z generace na generaci, pracovitost, čestnost a nesmírnou loajalitu zaměstnanců. Patriotismus pracovníků k Třineckým železárnám a regionu, ve kterém žijí, je právě tím, co je výrazně odlišuje od ostatních.
I když jsme k tvorbě firemní kultury v Třineckých železárnách formálně přistoupili až v roce 1999 založením projektu s názvem Firemní kultura, již prakticky od doby vzniku Třineckých železáren, tj. od roku 1839, se zde postupně utvářely hodnoty, tradice, zvyky, vyvíjelo se pracovní prostředí spolu s pracovní atmosférou, docházelo k postupnému formování vztahu k zaměstnancům, odběratelům i regionu, což utvářelo celkový image společnosti. Pokud existuje firma, která staví na dlouholeté tradici a hrdosti jejích zaměstnanců na práci pro ni, tak jsou to právě Třinecké železárny.
Principy firemní kultury
Orientace na zákazníka
Náš zákazník, náš partner
- plníme potřeby, záměry a dokonce tajné sny našich zákazníků
- uspokojíme zákazníka a odevzdáme mu vždy jen ten nejkvalitnější produkt či službu – chceme, aby se zákazník vrátil
- jsme si vzájemnými zákazníky i v rámci naší společnosti
- podporujme vztahy k zákazníkům založené na zákonnosti a distancujme se od všech projevů korupce
Předvídavost, inovace
Mysli dopředu, hledej a realizuj nová řešení
- své činnosti provádíme z pohledu potřeb budoucnosti
- jsme vždy nejméně krok před konkurencí
- technologická vyspělost je naším cílem
Podnikatelský duch, akční orientace
Hledej a využívej příležitosti k rozvoji firmy
- dělejme správná rozhodnutí v pravý okamžik
- vytvářejme prostředí, kde se budeme chovat jako dobří hospodáři
Otevřenost změnám, flexibilita
Změna je motorem úspěchu
- chápejme změnu jako výzvu a příležitost něco dokázat
- nebraňme se změně, nebuďme brzdou rozvoje
- přijměme i nepříznivou změnu, může dát příznivý efekt
Trvalé zlepšování procesů a výkonů
Vždy a všude je co zlepšovat
- hledejme zlepšení u sebe, zlepšujme sami sebe
- zjednodušujme činnosti – je to cesta k úspěchu
Týmová práce
Celek je více než část
- zapojme do řešení úkolů své spolupracovníky
- využívejme znalostí, schopností a dovedností ostatních ve prospěch firmy
Partnerské a alianční myšlení
Vytvářej partnerské vztahy uvnitř i mimo společnost
- respektujme názory druhých
- spolupracujme – spolupráce přináší výsledky
- úspěch partnerské společnosti je i naším úspěchem
- vyžadujme partnerské vztahy založené na dodržování ochrany lidských práv
Důslednost, plnění dohod
Jednota slov a činů
- co slíbíme, to splníme
- nejlepší smlouva je taková, která není napsaná, ale obě strany ji plní
- dotahujeme úkoly do konce
Sdílení znalostí a zkušeností
Dobrá myšlenka, kterou si necháme pro sebe, není nic platná
- nenechávejme si svoje zkušenosti a znalosti pro sebe
- předáváním znalostí a zkušeností obohatíme sebe i druhé
Kompetentní otevřenost a srozumitelnost v komunikaci
Vědět co, komu, jak a kdy sdělit
- bez spojení není vedení
- buďme vstřícní a konkrétní
- jasně formulujme úkoly a cíle
- podporujme zpětnou vazbu
Vědomí společné zodpovědnosti za úspěch firmy
Bez části není celek
- uvědomme si, že firma je živý organismus, proto je nutné, aby fungoval každý jeho článek
- úspěch firmy je tvořen zodpovědnou prací každého jednotlivce
- buďme loajální a hrdi na práci ve firmě, na jejímž úspěchu se spolupodílíme
Trvalé rozvíjení důvěry
Důvěřuj i prověřuj – tím posiluj vzájemnou důvěru
- důvěru musíme získat, nemůžeme ji koupit
- vytvářejme prostor pro dialog
- posilujme dobré mezilidské vztahy založené na vzájemném respektu a intoleranci vůči jakýmkoli projevům diskriminace